Translate

Риторика

Курс « Риторика» із 2000р.  впроваджується в школах України за програмою «Риторика 1-4 кл»(автори В. Науменко, М. Захарійчук ), яка рекомендована Міністерством освіти і науки України (лист №1/11-3861 від 03.06.2009р.)
На вивчення курсу за вибором «Риторика» відводиться 35 год на рік (1 год на тиждень)
Пояснювальна записка
Риторика – наука красномовства, ораторське мистецтво.
Ідея курсу: чого людина не розуміє, тим вона не володіє. Комунікативна компетентність має дві складові: теоретична і  практична. Двоєдиність її полягає у цілеспрямованому формуванні знань, і навичок ефективного спілкування в  умовах  інтерактивної взаємодії  та застосування їх на практиці, у життєвих ситуаціях.
Мета курсу:забезпечити формування особистості, яка б володіла знаннями, уміннями, і  навичками ефективного спілкування, збагачувала свій комунікативний досвід, зберігала культурно - мовленнєві традиції українського народу.
Завдання курсу:
-         вчити ввічливо ставитися до співрозмовника, цінувати й розуміти іншу точку зору.
-         вчити дбайливо ставитися до слова , вміло й доречно використовувати його у своєму мовленні.
-         формувати вміння вербального та невербального мовлення.
Логіка структури курсу риторика відображає такі напрямки:
-         аналіз зразка культурного мовлення.
-         аналіз власної мовленнєвої поведінки.
-         порівняльний аналіз взаємодії слова і справи.
-         аналіз життєвої позиції: власної та інших.
Курс реалізується за такими змістовими лініями:
-         мовлення й спілкування.
-         текст і його типи.
-         словесне оформлення думок.
Зважаючи на те що курс риторики має практичний характер, змістовий аспект реалізується такими засобами:
-         аналітичні й синтетичні вправи;
-         вправи на звуковимову( швидкість, виразність, висота)
-         аналіз прислів’їв, приказок, загадок
-         риторичний аналіз невербального й вербального спілкування
-         мова жестів
-         редагування висловів, текстів
-         риторичний аналіз різножанрових текстів, діалогів, монологів,підготовлених та імпровізованих виступів
-         мовленнєві ігри
-         інтелектуальні ігри
-         експертна робота
-         драматизація творів
-         словесне малювання
-         рефлексія розумово – мовленнєвої діяльності.
   На уроці риторики ніщо не сприймається як аксіома, а вимагає розмірковувань, висловлення власних думок, дискусій, удосконалення і самовдосконалення комунікативних умінь.



Структура уроку риторики  може бути такою (зразок)
1.Тема уроку. Епіграф. Завдання уроку.
2. Мовленнєва гімнастика. Ортологічна розминка.
3. Актуалізація знань учнів.
4. формування (розширення) уявлень про…  шляхом риторичного аналізу тексту художнього твору, ілюстративного матеріалу, розв’язування риторичних завдань (робота з посібником).
5. Виведення правила(н-д: слова вітання промовляються ввічливо)
6. Практичні вправи, під час яких учні аналізують мовленнєві ситуації, розв’язують риторичні задачі, імпровізовані завдання.
7.Риторичні ігри.
8. Творчі вправи.
9. Підсумок уроку. Завдання для самостійної роботи ( інсценізація, оживлення малюнків, малюнки, малюнкові листи, інтерв’ю і т.д)







Риторичні задачі
Риторичні задачі розв’язуються шляхом відповіді на запитання:
-        хто говорить, пише (адресант);
-        кому ( адресат);
-        для чого, з якою метою;
-        що говорить;
-        як;
-        де ( місце, де відбувається  спілкування);
-        коли, скільки часу говорить.
Зразок риторичної задачі
  Іринка принесла в клас папужку, щоб продемонструвати його вміння говорити. Попросила його чемно привітатися з дітьми.  А папуга, замість того, щоб сказати « Здрастуйте, дітки», наїжачився і крикнув:
-        Відчепись, ніколи мені! Ще чого! Дуже мені треба! – мабуть, пригадав, як Іринка розмовляла з бабусею.
Розв’язок риторичної задачі
Що ви скажете Іринці, щоб вона зрозуміла, в чому її помилка і не образилася?  У цій  риторичній  задачі адресант – учні класу, адресат – Іринка ( уявний  співрозмовник), завдання – правдиво і коректно переконати  дівчинку ( ввічливим треба бути  і з рідними), зміст – коментар, порада в усній формі, місце – класна кімната.
 
    У риторичних задачах описуються близькі для дітей мовленнєві  ролі ( бібліотекаря, вчителя, мами. татка, бабусі і т.д.)
                                                                    

Зразок риторичної гри

1)Малюка вкусила бджола. Він плаче. Хто скаже більше заспокійливих слів.
2) На театральній афіші  написано : Увага!  У театрі юного глядача відбудеться вистава « Півник  і Котик». Хто швидше допише, якої інформації не вистачає?
 (риторична гра найчастіше проводиться між командами)
Зразок риторичного аналізу в 1 класі на основі тексту усмішки
   _ Розкажи, як на змаганнях шкільних із бігу ти всіх переміг?
-        Ну, спочатку я, значить, побіг. ну, а потім я, значить , прибіг!
    Що треба було розказати хлопчику? Чи вдалося йому це зробити? Чому? Яких помилок він припустився?

Зразок риторичного аналізу на основі уривку із казки «Лисичка – сестричка»
  Украла собі лисичка – сестричка курочку та й біжить. Біжить і біжить. Аж стала ніч наступати. Бачить лисичка хатку. Заходить туди, вклонилась низенько і каже:
-        Добривечір, господарі добрі! Пустіть, будь ласка, переночувати.

     Що хотіла лисичка від господарів хатки? Що вона сказала? Чи вдалося лисичці досягти того, чого  прагнула? Чому? склади продовження казки: що скажуть дід і баба, як відповість лисичка ( це вже може бути риторична задача).



  

«Довідник молодшого школяра з риторики» розрахований на школярів початкової школи, їх батьків та вчителів початкових класів. Довідник містить визначення,  терміни, які є найуживанішими під час вивчення курсу «Риторика».


Адресант – той, хто говорить.
Адресат – той , хто слухає, кому адресується повідомлення.
Артистизм –  художня обдарованість, видатні творчі здібності.
Взаєморозуміння – пізнання один одного.
Висновок – логічний підсумок.
Висота голосу – суб'єктивна оцінка якості звуку. Залежить, головним чином, від частоти звукових коливань. Чим більше частота коливань, тим вище звук.
Відмова – подія, яка полягає у втраті об'єктом здатності виконувати потрібну функцію.
Візитна карта – повідомлення, яке містить потрібну інформацію про особу, якій вона належить.
Вітання – це слова або жести , звернені до кого – небудь під час зустрічі на знак прихильного ставлення, доброзичливості. Вони мають бути сповнені доброти й сердечності, бути простими, щирими, ніжними.
Ввічливість – це чемність, дотримання правил пристойності у мовленні.
Ввічливі слова – слова вітання, прощання, побажання.
Впевненість –  психічний стан людини, при якому вона вважає деякі знання правдою;
не сумнівається у своїй правоті.

Гарні манери – це те, як ми поводимося, спілкуємося з іншими людьми, як ми говоримо і які вживаємо при цьому вирази, тон, інтонація, властива людині хода, жестикуляція і навіть міміка.
Гідність – виражає уявлення про цінність всякої людини, як моральної особистості.
Голос – звук, який видає людина, використовуючи голосові зв'язки. 




Джерела інформації – це встановлені законом бази і банки даних із широким типом представництва, які викори­стовуються у дипломатичній практиці, діяльності міжнарод­них організацій, у регулюванні міжнародних конфліктів, у передачі особистої інформації. Усі джерела інформації поділяють на відкриті та закриті.
Дикція – чітке вимовляння звуків відповідно до фонетичних норм мови. Виразність дикції — важлива сторона майстерності актора, співака, промовця.
Диспут – публічне обговорення тієї чи іншої важливої для присутніх проблеми, яке, як правило, завчасно готується і пов'язане з реальним життям, власним досвідом учасників;
це спеціально організоване подання, в ході якого відбувається демонстративне зіткнення думок з будь-якого питання (проблеми)
Діалог – розмова між двома та більше співрозмовниками.
Діалогічне спілкування – спілкування, засноване на рівноправ’ї партнерів – учасників спілкування і дає змогу перейти від установки себе до установки на партнера і врахування його інтересів і можливостей.
формула  діалогічного спілкування – я говорю – ти слухаєш,  ти говориш – я слухаю.
Докази – інформація, що слугує підтвердженням певних обставин.
Експромт – твір, створений без підготовки, попереднього обдумування.
Етикет – норми й правила  поведінки  людей у суспільстві. 
Жести – рухи рук, які супроводжують мовлення у процесі комунікативного акту і виражають ставлення людини до співрозмовника, події,  можуть свідчити про бажання або психічний стан людини.
а)жести – символи: до них належить  досить розповсюджений жест « ОК», який означає       « все добре».
б) жести – ілюстратори: до таких належать ті, що підсилюють певні повідомлення, основні моменти спілкування. Н-д: показ місцезнаходження, напрямку слідування.
в) жести – регулятори : це рукостискання.
г) жести – адаптери: це супровідники людських емоцій та переживань.



Запрошення – це звернення до адресата з проханням прибути до адресата або в якесь інше місце з певною метою: гостину, на концерт, презентацію, змагання , цікаву зустріч та ін..

Інтерв’ю – це бесіда, вибудувана за певним планом через безпосередній контакт;
відповіді особи на запитання журналіста.
Інтонація – (лат.) голосно вимовляти.
Інформація – (лат.) пояснення, виклад, відомості, які люди передають один одному.

Комплімент – це люб’язні, приємні слова, похвала.
Контакт при розмові – взаєморозуміння один одного під час спілкування.
Конфлікт – зіткнення протилежних інтересів і поглядів,напруження і крайнє загострення суперечностей, що призводить до активних дій, ускладнень, боротьби.
Коректна критика – тактовна, не пригнічуючи іншу людину.
Некоректна критика – з насмішкою, образою.
Критика – аналіз і оцінка когось чи чогось із метою виявлення та усунення помилок.

Лист – це написаний текст, призначений для спілкування на відстані . 
Ділові листи – пишуть між установами чи фірмами.
Приватні листи – між друзями, знайомими чи ріднею.
Листування – письмове спілкування за допомогою листів.


Мистецтво – досконале вміння в якійсь справі, галузі; майстерність.
Міміка – мистецтво виражати свої думки, відчуття, настрої, стан рухом м’язів обличчя, передає  внутрішній стан людини.
Міркування – вид тексту, в якому розмірковується про якесь явище, подію чи поняття.
Мовлення – це процес спілкування людей між собою за допомогою мови, а також створення та передача повідомлення за допомогою радіо чи телебачення.
Мовлення має чотири види:
1) говоріння;
2) аудіювання (ці два види належать до усного мовлення);
3) письмо;
4) читання (письмове мовлення).
Мовленєвий апарат - анатомо-фізіологічна система органів людини, які беруть участь у творенні мовних звуків (фонем)
Монолог – компонент художнього твору, що становить мовлення, яке звернене до самого себе чи інших .
Оголошення – це повідомлення про час, зміст зібрання та місце проведення якоїсь події чи заходу.
Опис – це словесне зображення якого - небудь предмета чи події.
Опонент – особа, що заперечує, піддає сумніву істинність або слушність тези, яку висунув пропонент у публічній бесіді, на диспуті, під час захисту дисертації і т. ін. Опонент може бути безпосередньо присутнім і особисто брати участь у суперечці.
Оратор – людина, яка виголошує промову;
                людина , яка володіє даром мовлення.
Пауза – більш або менш тривала зупинка в мовленнєвому  потоці.
Переконання – це мовленнєвий процес,в якому один співрозмовник намагається викликати зміни  в переконаннях, поведінці  іншого співрозмовника чи групи учасників спілкування за допомогою повідомлення, емоційного звертання,  вагомих доказів тощо.
Погляд – контакт очей між співрозмовниками. Існує доброзичливий, теплий. довірливий. діловий, добрий, жорстокий, колючий і т.д.
Поза мовця – це довільна або навмисна постава людського тіла, яка може свідчити про емоційно – психічний стан людини, її фізичне здоров’я, манери, налаштованість на співрозмовника.
Постава – це наша звична поза, коли ми ходимо, сидимо, стоїмо.  Буває вимушена, невимушена, покірна, пригнічена, незалежна, скорботна, горда.
Порівняння – пояснення  одного предмета через інший, подібний до нього.
Почуття – це специфічні людські, узагальнені переживання ставлення до людських потреб, задоволення або незадоволення яких викликає позитивні або негативні емоції — радість, любов, гордість або сум, гнів, сором тощо.
Презентація –  показ чогось нового створеного, що недавно з'явилося.
Привітність – почуття й вияв доброзичливості до когось або чогось; приязнь, симпатія, люб’язність.
Промова – публічний виступ.

Рима –  співзвуччя закінчень у суміжних та близько розташованих словах. (палка – балка)
Риторика – теорія красномовства, наука про ораторське мистецтво.
Розмо́ва — словесний обмін думками, відомостями тощо між ким-небудь.
Розповідь – вид тексту в якому розповідається про певні події.
Роль – образ, втілюваний актором;
            текст однієї дійової особи в п'єсі.

Сила голосу – інтонація.
Слово – наше найзіркіше око, наймогутніша сила. Через слово людина пізнає те, що недоступне було безпосередньому сприйманню ;
            -  одиниця мовлення.
Спілкування – найефективніший спосіб інформаційного зв’язку між людьми.
Спір – словесне змагання; обговорення чого-небудь двома або кількома особами, в якому кожна з сторін обстоює свою думку, свою правоту.




Тактовність – уміння розуміти співрозмовника і не допускати неприємних для інших ситуацій.
Теза – положення, що коротко й чітко формулює основну ідею чого-небудь або провідне завдання, що стоїть перед кимось.
Тези — коротко сформульовані основні положення доповіді, лекціїстатті тощо.

Темп  мовлення – швидкість мовлення.
Тренінг – комплекс вправ для тренування в чому-небудь.

Увага – зосередженість у певний момент на об'єкти або явища, які мають для людини певне значення .
Увічливість – ввічлива  людина
Усмішка – особливий порух м'язами обличчя (губ, очей), який виражає схильність до сміху.
Уява – уявлення, при відсутності реального предмета, або необґрунтоване припущення, або діяльність, що породжує дане уявлення чи припущення.

Шляхетність – висока моральність, самовідданість і чесність.


Календарне планування до уроків риторики в 1 класі
Дата
Тема уроку

1.

Як навчитися красиво говорити

2.

Знайомство із казковими помічниками Риторинкою і торбою Ляпою

3.

Говори чітко

4.

Учимось чути звуки природи

5.

Вслухаємось у звуки природи

6.

Розуміємо звуки природи

7.

Захоплюємося звуками природи

8.

Цікався словом

9.

Учимось розказувати

10.

Говоримо теплі слова

11.

Вживаємо слова вітання

12.

Вживаємо слова прощання

13.

Використовуємо слова вітання і прощання

14.

Говоримо «чарівні слова»

15.

Будемо гарними співрозмовниками

16.

Будемо уважними співрозмовниками

17.

Даруй людям посмішку

18.

Слухай зацікавлено

19.

Різне значення слова. Створення колективного проекту

20.

Вчимося виконувати ролі

21.

Вчись виділяти голосом найважливіші слова

22.

Розповідай зацікавлено

23.

Вчимось переказувати близько до тексту

24.

Говори так, щоб було зрозуміло

25.

Вчимося говорити переконливо

26.

Словом можна малювати

27.

Будь спостережливим

28.

Слова можна римувати

29.

Вчимося говорити телефоном

30.

Спілкуємося з друзями

31.

Пограємося!

32.

Повторення вивченого

Комментариев нет:

Отправить комментарий