Translate

Новинки педагогічної майстерності

Урок занурення : напротязі дня (тижня (вибіркові уроки)) проводяться уроки , які об'єднані певною темою.Відбувається більш поглиблене вивчення теми.
Уроки занурення з теми : " Красуня осінь"
Природознавство 
 Урок - екскурсія" Спостереження за осінніми змінами в живій та неживій природі"
Мета: дати учням первинне поняття про явища природи, сезонні явища; провести спостереження за змінами в неживій природі; учити знаходити ознаки відмінності рослин восени порівняно з літом; продовжити формування понять «нежива природа», «жива природа»; учити спостереження за поведінкою тварин; продовжити формування вміння естетично сприймати природу навколо себе; формувати уявлення про екологічні зв’язки і залежності явищ та об’єктів живої природи; виховувати у дітей дбайливе ставлення до природи.
ХІД ЕКСКУРСІЇ.
1.Організація класу
Повторення правил поводження біля водойми під час екскурсії
2. Основна частина екскурсії
 Сьогодні у нас незвичайний урок. Так, саме урок, хоча і на природі. Озирніться навколо! Яка пишність фарб нас оточує! Хочу висловити свої почуття словами Марії Хоросницької.
ОСІНЬ
Нарядилась осінь
В дороге намисто,
Золоте волосся
Розплела над містом.
Кольорові фарби
Вийняла з кишені
І малює осінь
Жовтим по зеленім.
Здогадатись можна
В парку по деревах:
Є червона фарба
В неї і рожева.
Ще й відтінків різних
Безліч осінь має,
А стрункі ялини
Боком обминає.
їй не шкода фарби
й часу ні хвилини —
Колються нечемні
Сосни та ялини.
— Про яку пору пише поетеса?
— Назвіть слова, що підтверджують ваше припущення.
— Назвіть усе те, що належить до природи. (Дерево, кущ, трава, ворона, собака, камінь, небо, сонце тощо)
Те, що ви назвали, можна розподілити на дві групи. Назвіть їх. (Нежива і жива природа)
Я загадаю загадки, а ви, не називаючи відгадок, скажіть, про яку природу в них ідеться.
• Не звір, а виє. (Вітер)
• Йшов довгов’язий, та в землю зав’язнув. (Дощ)
• Без вогню горить. (Сонце)
— Отже, в цих загадках згадується нежива природа — вітер, дощ, сонце.
— Підставте свої щічки до сонечка. Що ви відчуваєте? (Тепло)
— Згадайте, як ми відчували сонечко влітку? (Сонце світило дуже яскраво, тому було спекотно.)
— Яке положення займало сонце на небі влітку? (Воно було високе.)
— Як розташоване сьогодні? (Нижче, тому і гріє слабко.)
Хтось відкрив на небі душ,
Повно на землі калюж.
І на нас водиця ллється.
Як це явище зоветься? (Дощ)
— Що це? (Дощ)
Два дні тому «небо продірявилося» і пройшов  осінній дощ. Порівняйте за тривалістю і температурою літній і осінній дощі. (Восени він довгий і не такий теплий. А влітку можна під дощем купатися, радіти прохолоді, яку він дає в спеку.)
— Подивіться на небо. Чому не видно сонця?
З небокраю, з-за діброви,
Вийшли воли чорноброві:
Принесли водиці дзбан,
Полили і ліс, і лан. (Хмари)
— Що це? (Ми бачимо хмари.)
— Чи часто пливли хмари по літньому небу? (Ні, рідко.)
Кого вони вам нагадують? (— Про який об’єкт неживої природи ми ще не говорили? Послухайте підказку.
Летить коник, басує.
Полем-долем пустує.
Ніхто його не впіймає
І ніхто не загнуздає.(вітер)
Так, це вітер. Якщо він дме сильно, то дерева згинаються і навіть можуть зламатися. А коли дме на воду в річці, то вона рябить. Тому його називають пустуном.
— Зробимо висновок. Які зміни відбуваються в неживій природі восени? (Сонце світить і гріє слабше, по небу часто пливуть хмари, посилюється вітер, часто дощить, стає прохолодніше.)
— А зараз пограємо! Я читатиму загадки про природу. Стоять у полі сестриці, платтячка білі, шапочки зелені.
Не з’їсть ту ягідку людина,
Гірка й несмачна… (горобина).
Що ж це за дівиця?
Не шваля, не майстриця,
Зимою й літом — одним цвітом.
Нічого сама не шиє,
А в голках круглий рік.(ялина)
Молодці, відгадали всі загадки правильно.Отже, ви назвали: береза, горобина, ялина. Яким загальним словом можна їх визначити? (Дерева)
— Яку однакову ознаку ви побачили? (Один головний стовбур)
Послухайте уважно наступну загадку.
Як була молода — була біла,
А як постаріла — то почервоніла.(калина)
Червона кожушинка, всередині вітамінка. (Шипшина)
— Яким загальним словом назвемо калину, шипшину? (Кущі)
Зараз збиратимемо листочки, що впали з рослин. Подивіться на їх забарвлення, форму, на виїмки по краях пластинки. Намагайтеся обрати, на вашу думку, найгарніші з-поміж них. Ми покладемо листя в газети, а потім — у гербарну теку і засушимо. На наступних уроках пограємо в гру «З якої рослини ці листочки», а пізніше використаємо на уроках трудового навчання для аплікації з листя.  Згодні? Тоді до роботи!
Метод вживання
 Діти, ми з вами назбирали листя, яке опало з дерев та кущів. Уявили , що ви листочки на  берізці. Барвисті, різнокольорові, дуже гарні. Прийшли діти на екскурсію і вирішили вас зірвати з дерева для аплікації. Що ви б відчули в цей момент.( відповіді дітей).
Які б поради ви б дали дітям , як потрібно готувати природний матеріал до уроків праці.
Важливо закласти добре розпрямлене листя, щоб потім зробити барвисту аплікацію..
Зараз перевіримо, хто з вас найспостережливіший. З якого дерева найбільше впало листочків? Це плоди цікавої форми.. Рослина називається клен .
— Під час наступних наших спостережень ми з’ясуємо, яка рослина останньою скине листя. Як називається це явище природи? (Листопад)
ЛИСТОПАД
Осінь, осінь, листопад,
Жовте листя стелить сад,
За моря в краї далекі
Відлетіли вже лелеки.
Хмари небо затягли,
Вітер віє з-за гори,
Ходить осінь листопадом,
жовте листя стелить садом.
А. Житкевич
— Яку ознаку листопада підкреслює поет?
Фізультхвилинка
— А зараз пограємо! Уявіть, що ви листочки. Коли я скажу, що дме вітер, ви бігатимете, а коли скажу: «Тихо» — ви зупинитеся.

— А як змінилося життя людей із настанням осені? (Одягаємося тепліше, у садах і городах, на полях збирають урожай.)
— Так, правильно! Чому листя восени опадає? (Відповіді дітей.)
Діти, справа в тому, що скидаючи листя, дерева готуються до зими. Земля під опалим листям глибоко не промерзне, під тягарем сніга не ущільниться, збереже повітря, що дуже важливо для мешканців ґрунту, які спушують землю і роблять її родючою. Навесні під опалим листям земля тривалий час зберігає вологу снігу, що розтанув. Опале листя — не сміття: воно дуже потрібно ґрунту і рослинам. Восени рослини, готуючись до зими, не лише скидають листя, а й припиняють ріст і цвітіння. Вони також готуються не лише до зими, але й до майбутньої весни, закладаються бруньки на гілках дерев і кущів, у багатьох трав’янистих рослин утворюються бутони, з яких навесні з’являться листя, квіти.— Наблизьтеся до кущика гльоду. Я бачу на ньому живі істоти. Хто причаївся поміж листочків? (Я бачу метелика і когось, схожого на осу.)
— Це квіткова муха. На відміну від метелика у неї два крильця. Що видно ще на їх тілі? (Вусики, ніжки, красиве забарвлення.)
— Яким загальним словом назвемо цих тварин? (Це комахи)
— А тепер постежимо за дивною твариною. Що вона робить? Подивіться уважно в лупу! (Павук плете павутиння.)
— Навіщо він це робить? (У нього ловить мух, маленьких жучків, метеликів, а потім їх їсть.)
— До якої природи належать побачені нами тварини? (Це жива природа. Вони рухаються, їдять, плетуть павутиння або споруджують будиночки.)
— Придивіться до травички. Якого вона кольору? Хто там стрибає?
Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає.(Горобець)
— Чому ми не чуємо соловейка? Куди він зник? (З похолоданням птахи поселяються ближче до житла людини, а деякі відлітають у теплі краї.)
— З чим пов’язаний відліт пернатих птахів? (Він пов’язаний із температурою повітря: з похолоданням деякі комахи гинуть, інші забираються під кору, корені дерев, опале листя, мох. Птахи залишаються без корму, тому вони переселяються в теплі краї.)
— Як пристосовуються інші тварини до несприятливих умов зовнішнього середовища? (З настанням зими одні тварини впадають у сплячку (ведмідь, їжак, жаба, жаба), інші переселяються туди, де знаходять собі харчування (кочівні птахи, лосі, олені), треті запасають корм (гризуни). З настанням зими у зайця, білки змінюється забарвлення, виростає тепла світла шерсть (хутро).)
Зробимо висновок. Які зміни відбуваються в живій природі восени?
3.Підсумок екскурсії
— Ось і добігає кінця наша подорож в осінню природу. Скільки різних ознак ви побачили в неживій і живій природі! Коли повертатиметеся зі школи додому або підете гуляти з друзями, намагайтеся постежити за хмарами, за листям, що падає, за птахами, які відлітають у теплі краї, за останніми комахами, послухайте звуки крапель дощу і шелест листя і багато чого іншого, чим багата рідна природа. На наступних уроках ви розкажете про все, що побачите і почуєте в природному оточенні.




Урок математики
" Число і цифра 4. Утворення числа прилічуванням 1. Розташування об'єктів на площині і у просторі  "ближче - далі". Написання цифри 4.
(занурення в тему: " Красуня осінь")

Мета уроку:  повторити правила лічби, поняття: «число і цифра»; пояснити утворення числа 4; учи ти писати цифру 4; формувати вміння порівнювати числа в межах 4; поняття « далі – ближче»); формувати вміння вживати у мовленні відповідні словесні конструкції; розвивати логічне мислення., спостережливість, виховувати  почуття любові до природи
Обладнання та матеріали: числові картки, таблиця «Число і цифра 4», предметні картки , палички, альбом, кольорові олівці.
Тип уроку: засвоєння нових знань, (урок занурення )
Хід уроку
1.      Організаційний момент
а)   1,2,3,4,5
   Прошу всіх рівненько стать.
   Пролунав уже дзвінок –
   Починається урок.
б) _ До якого уроку приготувалися? (математика)
 Послухайте вірш і скажіть, про яку пору року в ньому говориться?

ОСІНЬ
Сіла осінь на порозі,
Довгі коси розплела,
Спілі яблука на возі
До бабусі привезла.
Вітром  двері відчинила:
- Дари з воза забирайте!
Павутинкою злетіла:
- Через рік мене чекайте!
-Як називається другий місяць осені? (жовтень). Зараз ми спустимось на шкільне подвір’я і поспостерігаємо за осінніми змінами восени на нашому подвір’ї
2. Актуалізація опорних знань учнів
а) усний рахунок
1. Порахуйте і скажіть, скільки дерев на подвір’ї одягло жовте вбрання?
2. Скільки кущів на подвір’ї одягло жовте вбрання?
3. Скільки гірок на подвір’ї?
4.  В які кольори осені пофарбовані скати на нашому подвір’ї?
5.Скільки скатів жовтого кольору?  червоного? зеленого?
б) Назви сусідів числа
  Учитель показує картку, учні називають «сусідів» числа.
в) Гра « Порівняй числа»
   У дітей роздані предметні картинки, завдання поставити знаки «більше», « менше».

2.      Повідомлення теми і мети уроку
а) Задачі жарти
Ой було ж у нас мороки: посварились дві сороки.
На їх шум ще дві примчало. Скільки разом птахів стало? (4.)
Дві синички, гарні пташки, на вербі сиділи.
Дві подружки-щебетушки до них прилетіли.
Скільки на вербі синиць? Полічи веселих птиць. (4.)
— Що у вас пов’язано з числом 4? Де ми бачимо цифру 4?
                                                             ( повернення до класу)
3. Вивчення нового матеріалу                         
а) робота з демонстраційним матеріалом(листя з паперу (жовте і червоне))
 -Покладіть на парту 4 жовтих листочки, під ними 3 червоних. Чого більше? Чого менше?
Зробіть так, щоб їх було порвну.( додати 1 червоний листок, або забрати 1 жовтий)
-          Покладіть на парту 5 червоних листочків, під ними 4 жовтих.  Чого більше? Чого менше?. Зробіть так, щоб їх було порівну. (забрати 1 червоний, або додати 1 жовтий)
-          Отже, щоб отримати число 4, треба до 3 додати ще 1 або від 5 відняти 1.
б). Знайомство із цифрою 4. «Казка про Четвірку».
-          У математиці для позначення чотирьох предметів використовують цифру 4. Розгляньте друковану і рукописну цифри 4.
-           Ось чотири жартівливо
-           Випинає лікоть вліво.
-          — Де можна побачити цифру 4?
-          Четвірка — фізкультурниця. Вона полюбляє виконувати вправи ранкової гімнастики з прапорцями. Тому і сама схожа на прапорець, тільки без верхньої горизонтальної лінії. Усі вправи Четвірка виконує чітко й точно: чотири нахили уперед, чотири нахили вліво і вправо, чотири присідання, чотири стрибки на одній нозі. У Четвірки, як відомо, одна нога. Від фізичних тренувань стоїть вона міцно. Четвірка радить усім займатися спортом, бо спорт — це здоров’я.
Фізкультхвилинка
Трава і низенька-жовтенька, ( присідають)
Дерева високі – високі, (стають на пальці ніг, руки піднімають вгору)
Вітер дерева колише , гойдає ( нахил тулуба вліво і вправо)
Птахи летять, відлітають ( помахи руками як крилами)
А діти тихенько за парти сідають
в)Робота з підручником (с. 24).
Завдання 1.
Як утворилось число 4? (До 3 додати 1.) Бик — четвертий.
Цифрою 4 позначають число чотири.
Завдання 2.
Скільки хлопчиків? Хто ближче до фінішу? Хто далі?
Завдання 5.
— Скільки було склянок молока?
— Скільки випила мама?
— Скільки залишилось? Стало більше чи менше? Яку дію слід вибрати: додавання чи віднімання? Чому?
4 – 1 = 3
Завдання 3. Порівняння чисел у межах 4.
 2              1  4              4  3              3  2              4  4              2  3
4 >               4=               3 <               2 >               4 >               1 = 
Фізкультхвилинка
Працювали ви старанно,
Лічили, писали охайно.
Стомилися очки і рученята.
Спочиньте трохи, мої малята!
Сонце спить, небо спить ( очі закриті долонями);
Навіть вітер не шумить.
Рано-вранці сонце встало
(відкривають очі й піднімають голови)
І проміння всім послало.
(піднімаються на носки, руки підносять угору, розводять у сторони)
4). Робота в зошиті з друкованою основою.
а) Цікаві задачі:
У Віті в кошику 2 білих гриби і 2 лисички. Скільки грибів у кошику? (4)
На підвіконні вітром зірвало 3 жовтих листочки берізки  і  1 дубовий. Скільки листків лежало на підвіконні? (4)
б) Написання цифри 4 у зошиті.
4. Підсумок уроку
Скільки ніжок у стола?
— Скільки ніжок у слона?
— Скільки лапок у тигреняти?
— Скільки лапок в кошеняти?
— Скільки ж? (Чотири.)




Урок читання
" Закріплення знань про звукове значення вивчених букв. Звуковий аналіз слів, їх моделювання. Уявна подорож до осіннього лісу".

Мета: закріплювати вміння учнів упізнавати та читати вивчені букви Ао, Уу, що позначають голосні звуки, визначати їх місце в мовленому слові, визначити наголос та ділити слово на склади; розвивати зв'язне мовлення учнів, фонематичний слух, виховувати любов до природи.

ХІД УРОКУ
I.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II.     ЗАКРІПЛЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1.     Аналітико-синтетичні звукові вправи
—  Який звук позначає буква Уу?
—  Який це звук?
Гра «Утворіть склад»
—  Я буду називати приголосний звук, а ви утворюйте з нього склад разом з голосним [у]: [т] — ту, [м] — му, [ц] — цу, [ж] — жу, [л] — лу.
Гра «Впіймай слово зі звуком [у]»
Учитель читає слова. Якщо учні чують слово зі звуком [у], вони плещуть у долоні.
Колобок, музикант, єнот, курка, кошеня, кавун, клубочок, жучок, булка.
2.     Розучування скоромовки
У сестрички Люби 
Випадають зуби. 
І говорить Люба: — 
Я тепер бежжуба.
Учні промовляють скоромовку за вчителем повільно, потім швидше і в кінці — дуже швидко.
Фізкультхвилинка
Раз, два, три, чотири. 
Три, чотири, раз, два. 
Хто крокує дружно в ряд? 
Гурт веселеньких малят. 
Ми глибоко всі вдихнули. 
На пальчиках підтягнулись. 
Дружно видихнули всі 
Й нахилились до землі. 
Ще так раз і два зробили 
І за парти знову сіли
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Послухайте уважно вірш і дізнаєтесь куди сьогодні на нашому уроці здійснимо уявну подорож.
В осіннім лісі всюди казка,
Тут різні барви, кольори.
І краєвиди ніжні, й ласка
І тепле сонечко вгорі.
Уся багряна в дуба гілка,
А клен вогнем палахкотить.
Он на сосні стрибає білка
І сойка між гілок летить.
Он вигляда грибок з-під моху,
Ще під листком — грибок-маля.
Та менший день стає потроху,
Бо до зими летить земля.
( відповіді дітей)
IV. ВИКЛАД НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
   Робота за Букварем (с. 25)
—  Сьогодні ми опинимось у густому осінньому  лісі. Подивіться на малюнок. Хто пішов до лісу?
—  Дайте дітям імена.
—  Що робили там діти?
—  Яка пригода з ними трапилася?
—  Прочитайте, як хлопчик гукає своїх друзів; дівчинка? (Учні вправля-ються в інтонаційному читанні речення: *А-у-уу!» Вчитель стежить, щоб вони прочитали саме чотири букви, надруковані під малюнком. Треба завжди читати те, що написано. Учитель ознайомлює учнів зі знаком оклику. Звер тає увагу на інтонацію читання.)
—  Діти прямують до будинку. Давайте знайдемо дорогу, якою вони йтимуть. (Учні «ведуть» дітей біля дуба.) Назвіть звуки в слові дуб,
—  Чи повернемо до дупла сови? (Ні) Прочитайте, що кричить сова? (Учні читають хором, а потім індивідуально речення, яке промовляє сова.) Що за пташка зустрілася на нашому шляху?
—  Давайте розучимо віршик про одуда!
ОДУД Хто це тут, за осокою?
 Одуд з дудкою лункою! —
 Одуду, одуду.
Сам я граю на дуду.
В. Гринько
Фізкультхвилинка
 Ми по лісу йшли, йшли.
 Нахилились – гриб знайшли, в кошик поклали і далі пішли.
 Ми по лісу йшли, йшли.
 Дотягнулись, малину зірвали і далі пішли.
 Ми по лісу йшли, йшли – шишку знайшли,
 В кошик поклали і далі пішли.
 Ми по лісу йшли, йшли,
 З кошиком повним в садочок прийшли.
—  Продовжуємо наш шлях. Проходимо повз жука. Назвіть голосний звук у слові жук.
—  Прямуємо до павука. Скільки складів у слові павук?
—  Назвіть послідовно всі звуки у цьому слові.
—  Ми дійшли до роздоріжжя. Куди нам слід повернути, щоб потрапити до будинку?
—  Де нас підстерігає небезпека?
—  Прочитайте речення, яке промовляє вовк.
—  Який знак стоїть у кінці цього речення?
—  Запишіть звукову схему слова олень.
—  Скільки складів у слові мурашки.
—  Який склад наголошений?
—  Назвіть перший склад у цьому слові.
—  У якому складі є звук [а]?
—  Ура! Ми подолали всі перешкоди і привели дітей до будиночка. Погляньте на наш казковий потяг, який тягне вагончики з буквами. Прочитаймо речення, яке надруковане над потягом.
V.ПІДСУМОК УРОКУ   
—  Що вчилися робити на сьогоднішньому уроці?
—  Що найбільше сподобалося на уроці?
—  Які завдання викликали труднощі?





Комментариев нет:

Отправить комментарий