Математичний КВК у 1 класі
Мета: Розвивати дитячу
кмітливість,увагу,пізнавальну активність. Сприяти розвитку логічного мислення, перевірити рівень засвоєння
знань і вміння застосовувати їх у невідомих завданнях і ситуаціях. Виховувати в
учнів бажання швидко і цікаво працювати; дружелюбність і повагу один до
одного.
Хід заходу
І. Організаційний
момент
Слово вчителя.
Дорогі
діти. Сьогодні ми зібрались із вами, пограти у математичний КВК - клуб веселих і кмітливих. Під час
гри, ми
визначимо найкращих знавців математики. Успіх кожної команди залежить від вас.
Ще раз закріпимо обчислювальні навички додавання та віднімання у межах 100.
Будьте сміливими, кмітливими, відважними!
За кожну правильну відповідь ваші команди будуть
отримувати певні бали. Хто набере найбільшу кількість, та команда і переможе.
Отож бажаю, вам успіхів!
А зараз
давайте об’єднаємось у 2 команди.
I - команда - "Левенята"
II - команда - "Совенята"
Представлення журі
Девіз: Думай - швидко,
Відповідай
— чітко.
Щоб до
цілі всім дійти,
Командам
в дружбі перемогти!
Вибір капітанів
1.конкурс «Розминка»
Визначити з яких геометричних фігур складається даний малюнок.
1.
Команда –
2.
Команда –
(оголошують результати журі)
2.
Конкурс «Хто швидше»
В хаотичному порядку на партах
розкидані картки з числами від 1 до 10. По
команді учні мають зібрати весь числовий ряд від 1 до 10. Слово
журі.
3.
Конкурс «Бліц-турнір»
Бліц - турнір:за
кожну правильну відповідь - Ібал.
Запитання команді
"Левенята".
І.Кімната
для роботи в школі.(Клас).
2.Коробка для зберігання ручок та
олівців.(Пенал).
З.Ви любите її
відгадувати.(Загадка).
4.Плід
яблуні.(Яблуко).
б.Тварина з довгими
вухами.(Заєць).
б.Квіти, складені в
пучок.(Букет).
Запитання
команді "Совенята".
І.Маленька курочка.(Курча).
2.Велика
кількість дерев.(Ліс).
3.Шкільна сумка.(Портфель).
4.Вода у
твердому стані.(Лід).
5.Плід дуба.(Жолудь).
6.Будинок, де ви вчитеся.(Школа).
Слово
журі.
4.конкурс « Встав пропущене число»( 2 бали).
Враховують швидкість виконання і правильність
Участь беруть по 1 представнику
з кожної команди.
Які числа
випали з числового рядка?
1,...,3,4,...,6,7,...,9,10 0,1,2,...,4,5,...,7,8,...,10.
Слово
журі
5.Конкурс
« Фізкультхвилинка» -капітанів
6.
конкурс « Чарівний квадрат»
4
|
2
|
|
2
|
||
3
|
2
|
4
|
5
|
2
|
|
2
|
||
3
|
2
|
5
|
Слово журі
7. конкурс «Цікаві
задачі» (1 бал)
1.На
травичці біля хати,
Метушились цуценята.
Двоє білих, наче сніг,
Одне
чорне - скільки
всіх? (3)
2.До школи йшли 5
хлопчиків,назустріч їм 3 хлопчики.
Скільки дітей йшло до школи? (5 хлопчиків).
3.Під
кущами, вздовж ріки
Оселилися
жуки:
Син і донька, батько й мати,
Спробуй всіх порахувати? ( 4 )
4.- Васю, ти чому сердитий?
- Слив не можу полічити.
Дев'ять було, одну з'їв.
Скільки мамі залишив? (8)
5.ПІД дубочком п'ять грибочків,
Під
сосною їх чотири.
Скільки разом, полічи.(9)
6.0х,
було у нас мороки,
Посварились дві сороки.
На їх шум
ще п'ять примчало,
Скільки разом птахів стало? ( 7 )
Команді
"Совенята".
І.Три веселі киці
Грались на травичці.
Песик теж до них прибіг —
Скільки котиків усіх? (3)
2. Горобець і три синиці
Он летять
до годівниці.
Скільки птахів підкажіть,
Будуть вдячні за обід? (4)
3.10 гномиків вишикувались для гри. Білосніжка викликала 1гномика. Скільки гномиків залишилось у шерензі? (9)
4.Три горіхи з'їв Буратіно,
Стільки ж з'їла і Мальвіна.
Нумо,
швидко поміркуємо
Скільки - разом
порахуємо?
(6)
5.Пять
берізок, дві смерічки
Зеленіють над потічком.
Скільки всіх дерев скажи-но! (7)
6. На ставку 10 білих лебедів і
стільки ж чорних. Скільки лебедів на ставку?(20)
Слово
журі
8. конкурс « Домалюй»( до геометричних фігур домалювати, щоб утворився предмет)
Слово журі
Підбиття
підсумків
Підсумовуючи всі одержані
командами бали, можна визначити переможця. Хто з команд набере найбільшу кількість балів,
той і переможець конкурсу КВК. Для підбиття підсумків слово надається журі.
Олімпіадні завдання з математики 4 клас шкільний тур
1)Знайдіть всі значення а
, при яких нерівність 180: а >30 буде правильною.
2) Побудуйте всі
прямокутники , периметр яких 16 см.
3) Різницю
найбільшого шестицифрового числа і найменшого п'ятицифрового числа зменшити на
300500. Запишіть вираз і обчисліть його.
4) Розв'яжи
задачу
Ганнуся й Іванко зібрали 112 яблук. Коли
вони з'їли порівну яблук, то в Ганнусі
залишилося 62 яблука, а в Іванка
– 26. Скільки яблук зібрав Іванко?
5) Віднови запис
* * 9 2 * 6 * 5 * 9 4 *
5 4
* * 4 * 1 * 4 * * 2
3 2
4 8 8 8 7 9 4 2 6 5
6) Розділи фігури на три групи
так, щоб суми чисел в кожній групі , у яку входять трикутник, квадрат і круг ,
були однаковими.
Тема: Розрядні доданки.
Розкладання чисел на розрядні доданки. Складання і розв’язувапння задач за
малюнками. Многокутники.
Задачі: Формування математичної компетентності: • Навчити учнів розкладати двоцифрові числа на розрядні доданки; складати і розв’язувати задачі за малюнками; креслити відрізки; працювати з геометричним матеріалом; • розвивати логічне мислення, увагу, математичне мовлення, зоровий аналізатор, каліграфічні навички; • виховувати спостережливість, допитливість, почуття доброти, взаємодопомоги. Хід уроку І. Організація класу. Пролунав шкільний дзвінок, Математики урок. Ви з думками всі зберіться, Один одному всміхніться. За знаннями в добрий час Вирушає перший клас. Працюватимем старанно, Щоб почуть наприкінці, що у нашім першім класі діти – просто молодці! ІІ. Актуалізація опорних знань . Математична розминка. -Назвіть найбільше одноцифрове число?(9) -Назвіть найменше двоцифрове число?(10) -Як називаються числа при дії додавання? -Як називаються числа при дії віднімання? -Щоб знайти невідомий доданок , треба… -Як називається геометрична фігура, у якої 4 кути?(чотирикутник?)
(подивіться на зображення прапору
України і скажіть скільки в ньому вміщено чотирикутників) – 3.
Що означає жовтий колір прапору?
Синій колір прапору?
Які ще знаєте державні символи України?
ІІI. Повідомлення теми і мети уроку - Діти, а ви любите казки? -А зараз послухайте і відгадайте загадку. Скажіть з якої казки цей герой? ( Так набридло на віконці Все на сонечку сидіть. Я візьму і покочуся, Щоб побачити весь світ.(Колобок )
Правильно.
- Ось сьогодні ми здійснимо подорож до української народної казки, будемо допомагати Колобку, щоб змінити кінець казки на щасливий. - Давайте пригадаємо, як виглядає головний герой. ІV. Повторення вивченого матеріалу. - Спекла баба увечері Колобок і поставили його на вікно, щоб прохолонув. На диво, Колобок вийшов незвичайний. Мало того, що непосидючий, а ще й допитливий. Лежить Колобок на вікні, дивиться на небо і зірки рахує. Допоможемо йому порахувати.
А)Усний рахунок (задачі)
1.20 шуб капуста мала
Стало жарко – 8 зняла,
З сестрою поділилась.
Скільки залишилось?(12)
2.У Оленки на подвір’ї ріс кущ калини, заввишки 3 м, а поряд росла
верба - яка на 5 м вища, ніж
калина. Яка висота верби?( 3 + 5 = 8м.
Діти, а що вам відомо про вербу та калину?(
відповіді дітей)
3.Працьовиті школярі
Яблука збирали
20 яблук – це не мало
10 з‘їли.
Скільки стало?(10)
Б)Хв. каліграфії число 10.
-Мріяв, мріяв Колобок і не
помітив як настав ранок і сонечко засіяло на небі. Сонячні промінчики
розбудили Колобка він стрибнув з вікна і помандрував у ліс. Дорогу ми не
знаємо, але повинні скоріше знайти Колобка.
Д)Гра «Сусіди» Назвіть сусідів чисел :18, 10, 15,12, 17. - Ось , по числовій доріжці ми вийшли на лісову галявину. - А назустріч, хто ж це ще поспішає?
Всіх на світі я боюсь. В полі, лісі навкруги Скрізь
у мене вороги. Часом лізу я у шкоду, Їм капусту на городах, Моркву, ріпу,
буряки. Відгадайте — хто такий?- Так, це зайчик – побігайчик.
- Він вже зустрівся з Колобком, але не покаже нам доріжку доти, поки ми не виконаємо його завдання.(назвіть квіти, які ростуть на галявині)
Барвінок - це символ радісної життєвої
сили, вічності, провісника весни та емблема викривальних сил, невмирущої
пам’яті, незайманості. Барвінок, як й інші ранні квіти, вважали провісником
весни. Його блискучо-зелене тверде листя не гине ні влітку від спеки, ні
зимою від холоду, морозу і снігу. Він став символом радісної життєвої сили,
вічності і був перенесений із лісу в сади біля людських осель
Різні
версії існують про походження маку , то
вона з явилася з крові людської ,то
з крові дракона . Погляньте на квітку ,
червоні пелюстки - це символ любові ,
чорна серединка - ненависть . . Ним
обсипали двори ,бо вважали що
все лихо тоді піде з їхнього двору .
РОМАШКА – символ традиційного душевного, інтимного вибору за
принципом «любить – не любить». І цьому вибору довіряється вже яке покоління
закоханих!
Ромашці довіряють, як довіряють
Сонцю. Бо в неї є дуже важливий сонячний елемент – золота серцевина…
Д).Математичний диктант «На
галявині» (написаний на квітці)
-Запишіть числа, у яких 1дес. 3 од, 1дес 5 одиниць, 2 десятки (ромашка);Барвінок Запишіть попереднє число (13,9, 15)
Мак (запишіть наступне число)
16,19, 13.
_ яка квітка зайва? (мак - степова рослина)
(Взаємоперевірка) Пальчикова гімнастика V. Закріплення з,у,н.
-Молодці!
-Мандруємо далі. Кого ж тепер зустрінемо?
Вовк до школи не ходив,
Вовк уроки не учив, Не читав і не писав І по нотах не співав. Тож нічого він не знав. -А якщо він нічого не знає, то хоче подивитись, як вмієте робити це ви.
В)№ 2 Ст. 102
1ряд – відповідь 10, 2 ряд – 20,
3 ряд – 17, 4 ряд – 10.
VII. Розвиток математичних знань.
-Подорожуємо далі. Хто ж зараз допоможе нам, вкаже де знайти Колобка?
Взимку ляже спати
Дядько волохатий, Лиш тоді устане Як весна настане. (ведмідь) -
А він нам покаже доріжку до
Колобка тільки тоді, коли доведемо йому, що вміємо розв’язувати задачі.
Ромашки – 16 шт
Маки - 10 шт
На скільки ромашок більше у
вінку, ніж маків? 16 – 10 = 6 Відповідь Більше на 6 ромашок.
Ромашки – 16 шт
Маки – 10 шт
На скільки маків менше у вінку,
ніж ромашок? 16 – 10 = 6 Відповідь Менше на 6 маків.
3. Робота з геометричним матеріалом.
-Котився Колобок, котився, докотився до річки. Задумався Колобок: «Як перебратися через річку?» Давайте збудуємо для нього місток. -Накреслимо відрізок в зошиті довжиною 1дм1см -Молодці, ви всі гарно справилися із завданням.
-Вже чується, чиясь пісенька . З
ким йому залишилося зустрітися?
У темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має. Їй на місці не сидиться, Як зовуть її … ? (лисиця) -Поки Колобок котиться по дорозі співаючи свою пісеньку, ми перші зустрінемося з Лисичкою і не дамо з’їсти Колобка. -Лисичка пропонує виконати завдання. Я лисичка, я сестричка, Не сиджу без діла. Ось завдання на увагу Ви рішайте сміло.
Ст 102 № 5
Микола
Сергійович Сядристий – майстер мікромініатюри, родом з с. Колісниківки на
Харківщині На світі всього два музеї мікромініатюр - у
Києво-Печерській Лаврі, та в карликовому гірському князівстві Андорра,
Про його творчість створено фільм «Між ударами серця». Створив найменший у
світі збірний виріб - маленький золотий замок (він в 50 тисяч разів меньше за
шпилькову голівку та й ще має ключик).
Найменша в світі книга (гінеса) Кобзар
Шевченка .у книзі 12 сторінок, на кожній з них 8 віршованих рядків,, є
портрет Т.Г.Шевченка зшита книга
павутинкою, сторінки з пелюсток квітки безсмертника.
- -Молодці, діти, допомогли залишитися цілим Колобку. Покотився він далі і опинився в 1 класі. V. Підсумок уроку. Рефлексія. -Молодці, ви допомогли мені. Ви показали, що вмієте рахувати, називати двоцифрові числа; розв’язувати приклади; складати і розв’язувати задачі за малюнками, писати каліграфічно цифри, а головне дружити, допомагати іншим. Дякую вам за гарний урок! |
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель.
Гості наші вмостилися,
Діти їх роздивилися.
Привіталися,
усміхнулися
І до мене
повернулися.
— А тепер всі
тихенько сіли. Сьогодні до нас прийшло
багато гостей, які хочуть подивитися, як ви за цей час подорослішали,
чого навчилися, що вже вмієте робити. І ми із задоволенням це продемонструємо
нашим гостям як учні 1 класу можуть працювати. А тому на уроці ми всі повинні
бути: старанними, уважними, організованими, веселими і кмітливими.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
—
Сьогодні у нас з вами не звичний урок
математики, а урок-казка. А ось до якої казки ми потрапимо
ви дізнаєтесь відгадавши загадку.
На городі виростала,
Сили набирала,
Непомітно, дуже швидко,
Великою стала.
Став тут дід усіх гукати
Та красуню рвати.
А цю казку, діти, ви
Встигли відгадати?
(Ріпка)
—
Молодці, відгадали. Тож сідайте
зручніше і слухайте.
ІІІ. Робота за матеріалами уроку.
1. Усний рахунок. Повторення чисел в межах 99.
Посадив Дід Ріпку.
Виросла вона швидко
Дід за Ріпку тягне - тягне
Піт струменем з
чола біжить:
А Ріпка
раптом говорить.
Ти Дідусю, не спіши,
Краще сили бережи.
Бачиш, я якого зросту?
Витягнути мене не так просто!
Швидкий дуже ти який.
Ось тобі наказ такий:
Виконай мої завдання
І можливо ти тоді
Кашу з ріпки поїси
—
Діти, допоможемо діду витягнути ріпку?
Допоможемо виконати завдання?
Завдання 1
Ріпка хоче перевірити як гарно ми знаємо вивчені
числа .
-
Порахуйте десятками від 0 до 90; від 90 до 0.
Ст. 107 №2
Назвіть числа
від 20 до 33; від 40 до 58; від 72 до
99;
від 42 до 35, 51 до 44.
Ст. 107 №3
Назви число в
якому 1дес.9 од; 2 дес.
6 од, 8 дес. 2од, 9 дес. 9од.
Щось Ріпка міцно сидить!
Швидше кличе бабку дід
ми, все ж таки, одна сім’я
Бабка, Бабка, мершій біжи,
Ріпку витягти допоможи.
А Ріпка бабусі :
Ти, Бабуся, не спіши,
Краще сили бережи.
Бачиш, я якого зросту?
Витягти мене не так то й просто!
Поряд із Дідом ти сідай,
І завдання моє уважно читай.
—
Час, друзі мої, не тягніть, а Бабі з
Дідом допоможіть.
Завдання 2
Які квіти
зображені на малюнку. Що ви про них знаєте?
Барвінок - це символ радісної життєвої сили,
вічності, провісника весни.
Мак червоний означає красу, молодість. Сьогодні в усьому світі мак вважається символом пам’яті про загиблих солдатів у часи Першої та Другої
світової війни.
Соняшник символ Сонця, праці й достатку,
сили і добробуту. Символізує любов до Батьківщини. Соняшник як символ любові до Батьківщини
Коли Сонце ховається за горизонтом на нічний
спочинок, соняшник сумно опускає голову і згортає пелюстки, так і людина в
чужині згасає та сумує за рідною землею.
Як соняшник повертає за Сонцем свою голову, так і
людина думкою, словом і ділом звернена до своєї Вітчизни.
Як Сонце для соняшника - єдиний і незамінний
орієнтир, так і для людини Батьківщина - єдина і найвища цінність.
Для матерів чорнобривці –
символ синівської чоловічої сили, святості, чистоти, хлоп’ячої краси й добра.
Діти ж пов’язують ці квіти з образом матері, для них це символ отчого
дому, материнської любові, Батьківщини.
Волошка символізує дівочу ніжність. , символ ніжної і
тонкої душевної краси. Обов’язково вплітали у вінок.
(-Назвіть
кількість квітів на кожному малюнку) - в
парах.
Ой, втомилися, не можуть.
Може внучка допоможе.
Онучка, Онучка! Виручай!
Бабці з Дідом допомагай!
А Ріпка й каже:
Внучка, Внучка не біжи,
Краще сили бережи.
Бачиш, я якого зросту?
Витягти мене не так то й просто!
Поруч з Бабусею сідай,
Та завдання моє читай.
- І з цим
завданням треба, діти, нам впоратися зуміти.
Завдання 3
Хв каліграфії Число у якому 5
дес.4 од.
Математичний
диктант. . Попереднє, наступне числа, сусіди.
Запиши наступне число : 20, 43, 56, 68, 89.
Запиши попереднє число: 45, 78, 24, 69, 71.
Запиши сусідів числа 37.
( 21,44,57,69, 90.
44, 77,23,68,70.
36,38.
(взаємоперевірка)
Олівці зараз покладемо
І фізхвилинку почнемо
Ой, втомилися, не можуть.
Може Жучка допоможе?
Жучка, Жучка, поспішай.
Швидше нам допомагай!
—
Дітки, час даремно не тягніть, Жучці
теж допоможіть.
Завдання 4
Порівняй числа
ст.. 107 №4 (біля дошки)
Ой, втомилися, не можуть.
Може кішка допоможе?
Мурка, Мурка, поспішай.
Швидше нам допомагай!
Завдання 5
Прилічуй по одному, починаючи з числа 81.(усно
змійкою)
Відлічуй по одному, починаючи з числа 46.(усно
змійкою)
Ой, втомилися, не можуть.
Може мишка допоможе?
Мишка, мишка, поспішай.
Швидше нам допомагай!
Часу даром не втрачайте, всім героям допомагайте.
Завдання 6
ст.. 107 № 8
Петрик П’яточкін стрибнув на 7 дм у висоту. Скільки
це см?
( відповіді дітей)
Молодці , справились із завданнями.
Завдання 7
Спеціальне завдання від Ріпки. (з логічним
навантаженням)
Розв’яжіть задачу.
І.Я
Франко написав свій перший вірш « Великдень»
присвячений батькові, коли йому виповнилось 15 р.,
а Л. Українка написала свою першу поезію « Надія» на честь рідної тітки
коли їй виповнилось 9 років. На скільки
раніше написала свій перший вірш Л.Українка, ніж І.Я.Франко?
ІV. Підсумок уроку.
Ось робота закипіла,
Разом всі взялись за діло.
Дід та Бабка,
Внучка й Жучка,
Кішка й мишка встали в ряд.
Один за одного вхопились,
Піднатужились і все,
Ріпка із землі повзе.
В казці діти побували,
Дуже гарно працювали.
А тепер скажіть, будь ласка,
Чи сподобалася казка?
Математичні
казки. 1 клас
Учителеві
не слід забувати, що ефективним засобом навчання першокласників є не тільки
гра, а й казка. При застосуванні казки увага і цікавість гарантовані, та й у
пам’яті інформація залишиться надовго. А головне — такий процес навчання не
тільки зовсім не обтяжливий, а ще й захопливий.
Казка
про Плюс і Мінус
У Математичній країні, де живуть і працюють цифри та інші різноманітні знаки, жили собі Плюс та Мінус. На вигляд вони були трохи схожі, бо і той і інший мали рисочки, але у Плюса їх було дві і вони утворювали хрестик, а Мінус мав одну рисочку. Та головна відмінність між ними полягала не в цьому.
Коли Плюс або Мінус ставали між двома числами, відбувалися дивні речі. Числа, між якими з’являвся Плюс, одразу ставали Доданками. А це означало, що вони зливалися докупи, з’єднувалися і збільшувалися. З них утворювалася Сума! Наприклад, учора побачив Плюс, що на клумбі виросло 5 червоних тюльпанів і 2 жовті, підбіг і став між п’ятіркою та двійкою. Одразу з’явився букет із семи тюльпанів. Коли Плюс з’єднував доданки, він завжди радів і співав свою улюблену пісеньку:
У Математичній країні, де живуть і працюють цифри та інші різноманітні знаки, жили собі Плюс та Мінус. На вигляд вони були трохи схожі, бо і той і інший мали рисочки, але у Плюса їх було дві і вони утворювали хрестик, а Мінус мав одну рисочку. Та головна відмінність між ними полягала не в цьому.
Коли Плюс або Мінус ставали між двома числами, відбувалися дивні речі. Числа, між якими з’являвся Плюс, одразу ставали Доданками. А це означало, що вони зливалися докупи, з’єднувалися і збільшувалися. З них утворювалася Сума! Наприклад, учора побачив Плюс, що на клумбі виросло 5 червоних тюльпанів і 2 жовті, підбіг і став між п’ятіркою та двійкою. Одразу з’явився букет із семи тюльпанів. Коли Плюс з’єднував доданки, він завжди радів і співав свою улюблену пісеньку:
Я—
Плюс!
З’єднав я два числа,
І в сумі сила їх зросла!
З’єднав я два числа,
І в сумі сила їх зросла!
Мінус
мав зовсім інший характер та зовсім інші звички. Коли він з’являвся між двома
числами, вони не зливалися докупи, не з’єднувалися і не збільшувалися. Навпаки!
Число, що стояло зліва від Мінуса, починало зменшуватися, і тому йому одразу
давали назву — Зменшуване.
А зменшувалося воно рівно на стільки, скільки одиниць мало число, що стояло справа. Воно ніби віднімало сили у Зменшуваного, тому й одержало назву — Від’ємник.
Від чисел залишалася тільки Різниця між ними. От сьогодні вранці, наприклад, побачив Мінус у дворі сімох мишенят, став так, щоб п’ятеро праворуч опинилося! І їх вмить не стало! Залишилася тільки Різниця — дві мишки. А Мінус вихвалявся й співав:
А зменшувалося воно рівно на стільки, скільки одиниць мало число, що стояло справа. Воно ніби віднімало сили у Зменшуваного, тому й одержало назву — Від’ємник.
Від чисел залишалася тільки Різниця між ними. От сьогодні вранці, наприклад, побачив Мінус у дворі сімох мишенят, став так, щоб п’ятеро праворуч опинилося! І їх вмить не стало! Залишилася тільки Різниця — дві мишки. А Мінус вихвалявся й співав:
Я —
Мінус! Віднімання знак!
Відняти щось — це я мастак!
Відняти щось — це я мастак!
Він
завжди наспівував цю пісеньку, коли йому доводилося щось віднімати. А ми з вами
теж вивчимо математичну пісеньку про ці веселі знаки:
Збільшити
— значить додати,
Треба поставити «плюс».
Зменшити — «мінус», відняти.
Це намотайте на вус!
Треба поставити «плюс».
Зменшити — «мінус», відняти.
Це намотайте на вус!
Пригоди
Нулика
У Країні Цифрляндії жили — не тужили цифри: 1, 2, 3,4, 5, 6, 7, 9 і 0. Жили — не тужили, тому що всі дружили. Щодня виходили цифри на майданчик і весело гралися в «додаванки» або у «відніманки». Ось так: дві цифрочки ставали поруч, між ними ставав знак Плюс (або Мінус), а потім вибігала і ставала за ними ще одна цифрочка Сума (чи Різниця).
Але одного разу в гру вступив Нулик:
4 + 0 = 4
5 + 0 = 5
6 – 0 = 6
8 – 0 = 8
З якою б цифрочкою він не починав грати, їй самій доводилося закінчувати гру! Це було не дуже цікаво, і цифри сердито сказали:
— Це ти винен, Нулику! Тебе скільки не додавай, а Сума така ж, як і перша цифрочка! Це неподобство! З тобою гратися нецікаво! Йди від нас геть!
— Так! — кричали всі. — Віднімати тебе теж не цікаво, бо Різниця така ж, як і Зменшуване! Йди геть, не заважай нам гратися!
Замислився Нулик і пішов геть. Іде й думає:
— Який же я невдаха! Я — ніщо, я — порожнє місце! Нічого не значу! Нуль додали чи відняли, а числа ті ж, які й були… Я нікому не потрібний… Якби я зовсім зник, ніхто б і не помітив…
Аж чує: на дереві хтось розмовляє. То була пані Сорока. Вона десь дістала два смачненькі бублички і частувала ними своїх синочків:
У Країні Цифрляндії жили — не тужили цифри: 1, 2, 3,4, 5, 6, 7, 9 і 0. Жили — не тужили, тому що всі дружили. Щодня виходили цифри на майданчик і весело гралися в «додаванки» або у «відніманки». Ось так: дві цифрочки ставали поруч, між ними ставав знак Плюс (або Мінус), а потім вибігала і ставала за ними ще одна цифрочка Сума (чи Різниця).
Але одного разу в гру вступив Нулик:
4 + 0 = 4
5 + 0 = 5
6 – 0 = 6
8 – 0 = 8
З якою б цифрочкою він не починав грати, їй самій доводилося закінчувати гру! Це було не дуже цікаво, і цифри сердито сказали:
— Це ти винен, Нулику! Тебе скільки не додавай, а Сума така ж, як і перша цифрочка! Це неподобство! З тобою гратися нецікаво! Йди від нас геть!
— Так! — кричали всі. — Віднімати тебе теж не цікаво, бо Різниця така ж, як і Зменшуване! Йди геть, не заважай нам гратися!
Замислився Нулик і пішов геть. Іде й думає:
— Який же я невдаха! Я — ніщо, я — порожнє місце! Нічого не значу! Нуль додали чи відняли, а числа ті ж, які й були… Я нікому не потрібний… Якби я зовсім зник, ніхто б і не помітив…
Аж чує: на дереві хтось розмовляє. То була пані Сорока. Вона десь дістала два смачненькі бублички і частувала ними своїх синочків:
— Це
тобі один, ти розумний син!
Це тобі один, ти слухняний син!
Третій сину, розбишако,
Ледацюго, забіяко!
Ти одержиш нулика —
Дірочку від бублика!
Це тобі один, ти слухняний син!
Третій сину, розбишако,
Ледацюго, забіяко!
Ти одержиш нулика —
Дірочку від бублика!
— От,
от, — схлипнув Нулик, — я — дірочка від бублика! Порожнє місце… — і гірко-гірко
заплакав.
А тим
часом цифрочки продовжували весело грати в «додаванки».
7 + 3 =
Коли доданками стали Сімка і Трійка, цифри раптом притихли, бо зрозуміли, що Суми їм не виставити. Одиничка вийшла на майданчик, розгублено озирнулася навколо.
— А де ж Нулик? Я без нього — тільки одиничка, а треба ж десять…
І тут усі зрозуміли, що без Нулика ніяк не можна! Ні 10, ні 20, ні 30, ні інші цифри — десятки й сотні — без Нулика не записати, отже, він потрібний, дуже потрібний!
І цифрочки побігли шукати Нулика. Вони вибачилися за те, що образили свого друга, і тепер знову живуть дружно, хоч інколи жартома й називають Нулика «дірочкою від бублика». Але Нулик не ображається, бо й справді
7 + 3 =
Коли доданками стали Сімка і Трійка, цифри раптом притихли, бо зрозуміли, що Суми їм не виставити. Одиничка вийшла на майданчик, розгублено озирнулася навколо.
— А де ж Нулик? Я без нього — тільки одиничка, а треба ж десять…
І тут усі зрозуміли, що без Нулика ніяк не можна! Ні 10, ні 20, ні 30, ні інші цифри — десятки й сотні — без Нулика не записати, отже, він потрібний, дуже потрібний!
І цифрочки побігли шукати Нулика. Вони вибачилися за те, що образили свого друга, і тепер знову живуть дружно, хоч інколи жартома й називають Нулика «дірочкою від бублика». Але Нулик не ображається, бо й справді
Нуль
додали чи відняли,
А числа ті, які й були!
А числа ті, які й були!
Дивна
пригода
Жив Трикутничок один,
Неслухняний мамин син,
Йому часто від матусі
Попадало (по заслузі!),
Бо весь час вередував,
Пустував, бешкетував.
Інколи й за вушка мати
Смикала, щоб покарати,
Коли капості робив.
Як цього він не любив!
«Смикати мене за вушка,
Наче я якась подушка?!
Я такого не стерплю!
Зараз от що я зроблю:
Повідрізую їх краще
Смикати не буде за що!»
Гострі ножиці схопив,
Що задумав, те й зробив.
«От! Поводитись негарно
Буду я тепер безкарно!»
Йде матуся: «Синку, ти?!
Де ти взяв нові кути?
їх же три було раніше,
А тепер удвічі більше!»
«Як це більше? — син у сміх,
Я ж відрізав зовсім їх!»
«Так, і ти вже не Трикутник,
Синку мій, ти — Шестикутник!
Отже, маєш вушок шість!»
Що тут скажеш? От так вість!
З того часу маму слухав
Наш бешкетник шестивухий.
Маючи аж шість кутів,
Йти на ризик не хотів.
Годі підставляти вушка!
Він же справді — не подушка!
Жив Трикутничок один,
Неслухняний мамин син,
Йому часто від матусі
Попадало (по заслузі!),
Бо весь час вередував,
Пустував, бешкетував.
Інколи й за вушка мати
Смикала, щоб покарати,
Коли капості робив.
Як цього він не любив!
«Смикати мене за вушка,
Наче я якась подушка?!
Я такого не стерплю!
Зараз от що я зроблю:
Повідрізую їх краще
Смикати не буде за що!»
Гострі ножиці схопив,
Що задумав, те й зробив.
«От! Поводитись негарно
Буду я тепер безкарно!»
Йде матуся: «Синку, ти?!
Де ти взяв нові кути?
їх же три було раніше,
А тепер удвічі більше!»
«Як це більше? — син у сміх,
Я ж відрізав зовсім їх!»
«Так, і ти вже не Трикутник,
Синку мій, ти — Шестикутник!
Отже, маєш вушок шість!»
Що тут скажеш? От так вість!
З того часу маму слухав
Наш бешкетник шестивухий.
Маючи аж шість кутів,
Йти на ризик не хотів.
Годі підставляти вушка!
Він же справді — не подушка!
Як
Трикутник став Квадратом і що стало з його братом
У Трикутника був брат.
Звали братика Квадрат.
Не любив Трикутник брата:
Більш кутів було в Квадрата!
«От біда! Як не крути,
В мене тільки три кути!»
Як він заздрив братику —
Братику Квадратику!
Заздрість — вада, певна річ.
А Трикутник кожну ніч
Тільки й думав (годі й спати!),
Як би кут собі придбати.
Й що надумав шалапут?!
У Квадрата вкрасти кут!
Взявши ножиці, до брата
Він пробрався у кімнату
І відрізав нишком кут. —
Причеплю його ось тут!
Ба! Мене і не впізнати!
Як же схожий я на брата!
В мене четверо кутів! —
Та даремно він радів.
Бо в колишнього Квадрата
Кут новий з’явився — п’ятий!
П’ятикутником він став
І Квадратові сказав:
«Дам тобі пораду, брате:
Іншим заздрити не варто.
Це погане почуття, зіпсує усе життя!»
Зрозумів усе Квадратик:
«Більш не буду пустувати».
У Трикутника був брат.
Звали братика Квадрат.
Не любив Трикутник брата:
Більш кутів було в Квадрата!
«От біда! Як не крути,
В мене тільки три кути!»
Як він заздрив братику —
Братику Квадратику!
Заздрість — вада, певна річ.
А Трикутник кожну ніч
Тільки й думав (годі й спати!),
Як би кут собі придбати.
Й що надумав шалапут?!
У Квадрата вкрасти кут!
Взявши ножиці, до брата
Він пробрався у кімнату
І відрізав нишком кут. —
Причеплю його ось тут!
Ба! Мене і не впізнати!
Як же схожий я на брата!
В мене четверо кутів! —
Та даремно він радів.
Бо в колишнього Квадрата
Кут новий з’явився — п’ятий!
П’ятикутником він став
І Квадратові сказав:
«Дам тобі пораду, брате:
Іншим заздрити не варто.
Це погане почуття, зіпсує усе життя!»
Зрозумів усе Квадратик:
«Більш не буду пустувати».
Комментариев нет:
Отправить комментарий